Când ne referim la eficienţa unui Explainer Video, cel mai bun exemplu de studiat este exemplul companiei americane Dropbox. Dropbox este un serviciu de cloud storage şi cloud sincronization pe diferite device-uri (computere, tablete, telefoane, laptop-uri) lansat prin 2007, care în ziua de azi este cel mai utilizat serviciu de acest fel din lume deţinând peste 500 de milioane de utilizatori şi având un trend ascendent.

Privind retrospectiv acest fenomen, în 2008 noţiunea de sincronizare a datelor pe mai multe dispozitive nu exista, iar oamenii nici nu aveau cum să realizeze importanţa unui asemenea serviciu. Era un concept nou, unic, revoluționar dar cu toate acestea, compania a întâmpinat dificultăţi în a-l populariza şi asta datorită faptului că oamenilor li se părea iniţial foarte complicat.

Greşeala de strategia a fondatorilor a fost încercarea de a vinde produsul evidenţiind caracteristicile sale tehnice şi mai puţin beneficiile importante pentru potenţialii utilizatori.

Aici ajungem la tema tratată în articolul anterior şi anume eficienţa de promovare a video-ului. Să urmărim aşadar primul video creat de Dropbox în care însuşi fondatorul companiei, Drew Houston, explică oamenilor printr-un screencast didactic şi precis modul în care fişierele se sincronizează aproape instant pe mai multe device-uri odată ce au fost uploadate în cloud.

Explainerele video nu erau încă populare în 2008, nu exista o întreagă cultură în jurul lor, ceea ce face ca abordarea de tipul „Hai să le arătăm oamenilor printr-un video cum funcţionează Dropbox şi cât de tare e produsul nostru” să pară cea corectă la aceea vreme.

Din păcate nu s-a bucurat de foarte mult succes dintr-un motiv extraordinar de simplu: au omis să explice oamenilor de ce ar avea ei nevoie de Dropbox!

Un an mai târziu, în 2009, pionierii explainer video-urilor şi anume cei de la Common Craft au sesizat greşeala şi au ales să explice funcţiile Dropbox-ului într-o manieră inedită făcând în primul rând familiar oamenilor conceptul de cloud storage şi apoi utilitatea sa în viaţa de zi cu zi.

Vizionând animaţia de mai jos veţi observa cum se pune accent mai mult pe poveste şi mult mai puţin pe detaliile tehnice. Eficienţa sa a fost într-atât de evidentă încât nişte ani buni de-atunci înainte Home Page-ul Dropbox.com conţinea doar acest nou video şi un formular de înscriere.

Geek stats: Video-ul a fost urmărit de-a lungul anilor de peste 25 de milioane de ori, iar serviciul Dropbox a devenit într-atât de popular încât zilnic video-ul era urmărit de peste 30 de mii de vizitatori noi.

Gândindu-ne la faptul că este un simplu video de promovare a unei afaceri, fără efecte grafice sau sonore speciale, cifra de 25 de milioane de vizualizări este una supranaturală am putea spune, rivalizând doar cu videoclip-urile marilor artişti comerciali ai lumii, din industria muzicală.

Să analizăm punctele cheie care au condus la succesul înregistrat de acest video:

1. S-au axat pe educarea publicului în ceea ce consta noul şi revoluţionarul concept de cloud storage.
2. Au făcut foarte evident prin exemple banale modul în care acest serviciu te ajută să ai aceleaşi fișiere pe mai multe device-uri.
3. Au ales un stil banal, minimalist şi nu unul al reclamelor obișnuite, pline de efecte care mai de care, ce ar fi distras prin detalii în loc să clarifice subiectul principal.

Acest exemplu al companiei Dropbox este relevant şi astăzi, la aproape 10 ani de la înfinţare și stă la baza mai multor start-up-uri care au decis să meargă pe formula explainere-lor video ca mod de comunicare cu potenţialii utilizatori. Abia după ce oamenii au înţeles, acceptat şi integrat Cloud Storage-ul în viaţa lor cotidiana, Dropbox-ul a creat un alt tip de video, axat mai mult pe features şi mai puţin pe educare. Acest tip de video este încadrabil mai mult la branding video, iar la nivelul atins cu siguranţă este abordarea corectă.

Vom reveni cu exemple ilustrative în ceea ce priveşte explainere-le video de succes, însă până atunci dă-ne un like dacă ţi-a plăcut postarea noastră şi stay tuned pentru a afla mai multe! 😉