Explainer-ul video e cel mai popular tip de animație video din zilele noastre, aproape fiecare companie folosindu-se de el într-un fel sau altul pentru a explica produse și concepte.

Explainerele video pot fi
de mai multe tipuri, dar în acest articol vom vorbi doar despre explainerele video care joacă un rol crucial în marketingul unei companii și care au ca obiectiv conversia audienței în clienți.

De cele mai multe ori, aici la 180 Secunde, ne lovim de același tipar: în faza scrierii scriptului clientul tinde să adauge cât mai multă informație, dorește să arate toate aspectele legate de produsul său și recepționează cu greu ideea noastră de a nu explica chiar totul printr-un video.

Să demontăm această practică, zic!

Adevărul, oricât de brutal ar suna este ca nimănui nu îi pasă de produsul tău. Orice script sau altfel spus, orice formă de comunicare cu audiența trebuie să înceapă pornind de la această întrebare: de ce i-ar păsa cuiva de produsul meu?

Potențialul tău cumpărător va alege sa-ți folosească produsul doar dacă ceva în prezentare l-a atins și a înțeles cum s-ar putea folosi de acel produs pentru a-i îmbunătăți viața.

Pentru a atinge pe cineva cu o reclamă trebuie să ne adresăm direct nevoii lui, să-i arătam cât mai simplu și în mod direct cu ce îl ajută acel produs. În alte cuvinte, explicăm beneficiile produsului, nu caracteristicile sau detaliile tehnice ale lui.

Explică beneficiile, nu caracteristicile produsului.

Întrebare: De ce ar cumpăra cineva un computer nou?

Răspuns: Pentru că cel vechi este prea lent, așa că dorește un computer mai rapid.

Întrebare: Corect, dar de ce?

A doua întrebare este cea mai importantă iar aici se face de obicei marea diferență între explainere eficiente sau nu. În mult prea multe explainere video găsim răspunsuri precum cel de mai sus, neînțelegând de fapt nevoia reală a oamenilor.

De ce ar cumpăra cineva un computer nou?


Nu cumpăram un computer pentru ca este rapid, ci pentru a putea face anumite lucruri pe care ni le dorim cu el. Un computer mai rapid înseamnă mai multă treabă terminată mai repede, e adevărat. Însă totuși viteza nu reprezintă obiectivul nostru, ci
este ceea ce avem nevoie pentru a ne atinge obiectivul.

Obiectivul nostru poate fi oricare din lucrurile pe care le poți face cu un computer: să poți lucra la prezentările de business fără a se mai bloca computerul, să te joci jocuri online cu prietenii fără întreruperi, să ai mai mult spațiu pentru stocarea pozelor din vacanță și așa mai departe.

Același lucru a ales Apple să-l facă pentru a se evidenția pe o piață supra aglomerată cum este cea a telefoanelor mobile. Pentru asta au decis să arate cum te poți folosi de produsele lor pentru a-ti îndeplini obiectivul, oricare ar fi fost el (călătorii, muzică, relații, business etc) și nici un cuvânt în plus despre detaliile tehnice cum ar fi: spațiul de stocare, procesor, dimensiuni, durata bateriei etc.

Totul se rezumă la a fi diferit.

Iar atunci când vorbesc despre caracteristici, o fac ținând cont tot de obiectivul final. Când vorbesc despre durata bateriei ei nu spun că ține până la 28 de ore în standby, ci o compară cu câte melodii ai putea asculta în tot acest timp.

Când vorbesc despre faptul ca device-urile lor sunt subțiri, nu se mulțumesc să arate niște cifre ci folosesc metode total inedite de a prezenta cât de subțiri sunt produsele lor. Cum ar fi exemplul de mai jos în care un MacBook Air este scos dintr-un plic.

Nu explica totul printr-un video.

Un alt adevăr dur este ca un explainer video nu reprezintă o unealtă de vânzare atât de eficientă, luată individual. Procesul de convingere și cumpărare a unui produs este unul ceva mai complex iar acesta implică mai multi factori printre care se află și el.

Scopul unui explainer video este de a sădi ideea ca produsul tău este foarte folositor și nimic mai mult. Stârnindu-le curiozitatea, ei vor dori să afle mai multe detalii și astfel vor ajunge pe site-ul de prezentare. Un produs excelent, un explainer bine scris, un site de prezentare cu cele mai utile informații și o comunicare bună în social media sunt elementele de succes ale oricărei afaceri.

Așadar, nu trebuie să spunem tot ce ține de produsul nostru în video ci doar ce este cu adevărat ‘worth mentioning’ și care poate fi factorul decisiv în achiziționarea acelui produs. Orice produs trebuie sa se diferențieze prin ceva anume iar acel ceva trebuie exploatat la maximum în video.

Lungimea ideala a unui explainer video este de pana la 90 de secunde și este aproape imposibil să treci în revistă toate aspectele produsului într-un interval atât de scurt. De aceea este important să faci o listă cu cele mai importante 3 beneficii pe care oamenii le primesc folosind produsul tău, să le arăți cum le schimbă viața și să-i lași să descopere singuri aspectele tehnice din informațiile de pe site sau din broșuri.

Call to Action:

Dacă nu ești sigur cum se scrie un script, noi recomandăm două variante: fie poți învăța Cum se scrie un script citind acest articol și făcând mai multă documentare pe cont propriu, fie ne poți contacta pentru a lucra împreună la scriptul și animația ta.